3-2-2020
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ – ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ
ΔΑΦΝΗ ΑΝΝΑ
Σύγκρουση είναι κάτι σαν διαφωνία κατά την οποία οι εμπλεκόμενοι αντιλαμβάνονται μια απειλή στις ανάγκες, τα συμφέροντα ή τα ενδιαφέροντά τους. Η σύγκρουση προκύπτει μεταξύ ανθρώπων που διαφέρουν στον τρόπο σκέψης, συμπεριφοράς και στο πώς αντιλαμβάνονται τις καταστάσεις. Σύμφωνα με την παραδοσιακή θεώρηση, η σύγκρουση [...ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ]
31-1-2020
Ενημέρωση
και ευαισθητοποίηση για τον Σχολικό Εκφοβισμό
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ – ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ
ΔΑΦΝΗ ΑΝΝΑ
Σύγκρουση είναι κάτι σαν διαφωνία κατά την οποία οι εμπλεκόμενοι αντιλαμβάνονται μια απειλή στις ανάγκες, τα συμφέροντα ή τα ενδιαφέροντά τους. Η σύγκρουση προκύπτει μεταξύ ανθρώπων που διαφέρουν στον τρόπο σκέψης, συμπεριφοράς και στο πώς αντιλαμβάνονται τις καταστάσεις. Σύμφωνα με την παραδοσιακή θεώρηση, η σύγκρουση [...ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ]
31-1-2020
Ενημέρωση
και ευαισθητοποίηση για τον Σχολικό Εκφοβισμό
Με αφορμή τη γιορτή των Τριών Ιεραρχών και τις διδαχές τους που ήθελαν τους νέους να έχουν κριτική σκέψη, ευρύτητα γνώσεων, να μετέχουν στην κοινωνική ζωή ενεργά και να προβληματίζονται προγραμματίστηκε και υλοποιήθηκε στο σχολείο μας παρουσίαση με θέμα «Σχολικός Εκφοβισμός».
Η παρουσίαση, που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ ΚΑ1 που συμμετέχει το σχολείο μας, έγινε σε όλους τους μαθητές του σχολείου και είχε σκοπό την ενημέρωση των μαθητών για το επίκαιρο και ακανθώδες θέμα του σχολικού εκφοβισμού που άρχισε να παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις και στα ελληνικά σχολεία. Διευκρινίστηκε πώς να αναγνωρίζονται οι περιπτώσεις αυτές και προτάθηκαν τρόποι αντιμετώπισης περιστατικών που συμβαίνουν είτε στους ίδιους τους μαθητές είτε σε συμμαθητές τους. Τονίστηκε η σημασία της φιλίας και απαξιώθηκε η βία ως έννοια και ως ενέργεια. Προβλήθηκαν σχετικά βίντεο και ακολούθησε συζήτηση με τους μαθητές στοχεύοντας στον προβληματισμό τους, διευρύνοντας τον τρόπο σκέψης τους και καλλιεργώντας ένα κλίμα ενσυναίσθησης.
Στη συνέχεια ζητήθηκε από τα παιδιά να εκφραστούν μέσα από εικόνες και γραπτά κείμενα αποτυπώνοντας στο χαρτί τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους. Οι δημιουργίες των παιδιών θα εκτεθούν στο χώρο του σχολείου ώστε να μοιραστούμε όλοι εκπαιδευτικοί, γονείς και παιδιά τα αποτελέσματα του εγχειρήματος.
Την παρουσίαση επιμελήθηκε και πραγματοποίησε η εκπαιδευτικός κ. Τσιούτσιου Μαριάνα.
Σύγκρουση
ή Εκφοβισμός
Συχνά επικρατεί σύγχυση στη χρήση των εννοιών του
εκφοβισμού και της απλής διαφωνίας ή διαφοράς που ενδεχομένως να έχουν δυο
παιδιά.
Ο εκφοβισμός (bullying) είναι μια κατάσταση
κατά την οποία ο θύτης επιχειρεί να επιδείξει την υπεροχή του, κυρίως σωματική
σε άτομο με το οποίο δεν συνδέεται φιλικά και με τον τρόπο αυτό να επιβεβαιωθεί
ο ίδιος ως προσωπικότητα. Είναι άτομα που προγραμματίζουν την συμπεριφορά αυτή,
στοχοποιούν ένα άλλο άτομο και επαναλαμβάνουν πολλές φορές την εκφοβιστική
πρακτική τους.
Στόχος είναι να
πληγωθεί το θύμα σωματικά αλλά κυρίως ψυχικά και το αποτέλεσμα να φέρει την
ικανοποίηση της επιτυχίας στο θύμα.
Ένας καυγάς, μια
διαφωνία ή μια σύγκρουση (conflict)
παρατηρείτε αρχικά σε άτομα τα οποία γνωρίζονται ή είναι φίλοι και σε καμιά
περίπτωση δεν επιχειρείτε η επίδειξη δύναμης της μιας ή της άλλης πλευράς.
Είναι ένα τυχαίο γεγονός που σπάνια επαναλαμβάνεται και οι συμμετέχοντες συχνά
μετανιώνουν για τις ενέργειες και τα λόγια που αντάλλαξαν και τις περισσότερες
φορές ζητούν συγνώμη και δείχνουν μεταμέλεια για την συμπεριφορά τους.
Ο παρακάτω πίνακας
συνοψίζει τις δυο περιπτώσεις.
ΤΣΙΟΥΤΣΙΟΥ
ΜΑΡΙΑΝΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ
20-12-2019
Ποιος είναι ο εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα;
Τι σημαίνει να είναι κάποιος εκπαιδευτικός στον 21ο αιώνα; Ο όρος ακούγεται πλέον συχνά όχι μόνο στην ακαδημαϊκή κοινότητα ή σε επίπεδο ερευνητικό αλλά και στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Έτσι πέρα από την ενημέρωση περί τεχνολογίας στην τάξη, ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζει ένας εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα;
Ο εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα προσβλέπει στο μέλλον. Έχει επίγνωση των ευκαιριών σταδιοδρομίας που θα παρουσιαστούν στο μέλλον για τους μαθητές του και πάντα υποστηρίζει τη σκέψη και τον σωστό προγραμματισμό για να εξασφαλίσει ότι όλοι οι μαθητές δεν θα μείνουν πίσω.
Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά από τα βασικά χαρακτηριστικά ενός εκπαιδευτικού του 21ου αιώνα:
Γνωρίζει την Τεχνολογία που θα τον βοηθάει ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ στην τάξη.
Η τεχνολογία στην τάξη κινείται με ταχείς ρυθμούς κι ο εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα ακολουθεί τις εξελίξεις της με τον σωστό τρόπο. Ασχολείται και είναι σε θέση να γνωρίζει όλα εκείνα τα τεχνολογικά βοηθήματα που μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές του να μάθουν καλύτερα και γρηγορότερα και να κάνουν αποτελεσματικότερη τη λειτουργία του διδακτικού έργου πέρα από την χρήση του σχολικού τους βιβλίου. Ένας εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα γνωρίζει ότι η τεχνολογία δεν είναι πανάκεια και δεν χρειάζεται να έχει στην τάξη του τα τελευταία επιτεύγματά της. Μπορεί να τηρεί μια ωραία ισορροπία των παραδοσιακών εκπαιδευτικών εργαλείων (π.χ. χάρτες) με τα εργαλεία τεχνολογίας (π.χ. Google Earth) με θεαματικά αποτελέσματα. Ένας αποτελεσματικός εκπαιδευτικός ξέρει ποιο είδος τεχνολογίας στην τάξη μπορεί «πραγματικά» να βοηθήσει και να μεταμορφώσει την εκπαίδευση των μαθητών του. Γνωρίζει ποια είναι τα καλύτερα εργαλεία και πώς, πόσο και πότε να τα χρησιμοποιεί.
Ξέρει να ΣΥΝΕΡΓΑΖΕΤΑΙ.
Ένας αποτελεσματικός εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα έχει την ικανότητα να συνεργάζεται και να εργάζεται καλά μέσα στην ομάδα. Η συνεργασία με άλλους διδάσκοντες είναι μια σημαντική δεξιότητα του 21ου αιώνα. Τα τελευταία χρόνια, η ικανότητα να συνεργάζονται αποτελεσματικά οι εκπαιδευτικοί στον εργασιακό τους χώρο είναι απαραίτητη περισσότερο παρά ποτέ. Η μάθηση θεωρείται πιο αποτελεσματική όταν μπορεί να μοιράζεται τις ιδέες και τις γνώσεις του με άλλους. Όταν μοιράζεται την εμπειρία του, μαθαίνει να επικοινωνεί σωστά και να μαθαίνει. Είναι κάτι που καθοδηγεί και τους μαθητές του να το επιδιώκουν στην τάξη. Συνεργασία, επικοινωνία, μάθηση.
ΠΡΟΣΑΡΜΟΖΕΤΑΙ εύκολα.
Ένας εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα είναι σε θέση να προσαρμόζεται σε ό, τι συμβαίνει. Ο τρόπος διδασκαλίας είναι αλήθεια ότι έχει παραμείνει κάπως ίδιος τις τελευταίες δεκαετίες. Όμως υπάρχουν νέα αναλυτικά προγράμματα, εργαλεία που έχουν αλλάξει με την πάροδο των ετών (οι διαδραστικοί πίνακες έχουν αντικαταστήσει τους παραδοσιακούς πίνακες, οι ταμπλέτες έχουν αντικαταστήσει τα σχολικά εγχειρίδια). Ο εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα έχει την ικανότητα να εξετάζει την πρακτική του και να προσαρμόζεται με βάση τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών του. Προσαρμόζει το εκπαιδευτικό στυλ του, ώστε να συμπεριλαμβάνει ποικιλία τρόπων μάθησης με στόχο τα καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα προς όφελος των μαθητών του. Προσαρμόζει το πρόγραμμα σπουδών με γνώμονα τις δυνατότητες της τάξης του και χρησιμοποιεί τη φαντασία του για να διδάξει με δημιουργικούς τρόπους.
ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΤΑΙ συνεχώς.
Ο σημερινός εκπαιδευτικός είναι παρών σε καθετί νέο και καινοτόμο που αφορά την εκπαίδευση. Παρόλο που μπορεί να εξακολουθεί να χρησιμοποιεί το ίδιο σχέδιο μαθήματος από χρόνια πριν, ξέρει πώς να το αλλάξει σύμφωνα με τις τρέχουσες εξελίξεις. Δεν αποδέχεται μόνο τη χρήση της τεχνολογίας, αλλά είναι πρόθυμος να μάθει περισσότερα για αυτήν.
Μάθηση στον 21ο αιώνα σημαίνει διδασκαλία, όπως γινόταν κατά τους προηγούμενους αιώνες, αλλά με πιο εξελιγμένα εργαλεία. Οι σημερινοί εκπαιδευτικοί δεν αρκούνται στο να μοιράζουν απλά τις πληροφορίες που υπάρχουν ήδη στα σχολικά βιβλία. Επικεντρώνονται στο πώς να καθοδηγούν τους μαθητές τους στη γνώση και κυρίως να τους προετοιμάζουν για το μέλλον τους.
Γνωρίζει την Τεχνολογία που θα τον βοηθάει ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ στην τάξη.
Ξέρει να ΣΥΝΕΡΓΑΖΕΤΑΙ.
ΠΡΟΣΑΡΜΟΖΕΤΑΙ εύκολα.
ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΤΑΙ συνεχώς.
Ο εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα χρησιμοποιεί στρατηγικές διδασκαλίας για να εξασφαλίσει τη σωστή προετοιμασία των σημερινών παιδιών για το μέλλον του τόπου, όπου θα ζήσουν και για τον σημερινό μας κόσμο.
Ο Albert Einstein έγραψε κάποτε: «Ο καθένας είναι ιδιοφυΐα. Αλλά αν κρίνεις ένα ψάρι με την ικανότητά του να σκαρφαλώνει σε ένα δέντρο, θα ζήσει ολόκληρη τη ζωή του πιστεύοντας ότι είναι ηλίθιο». Ο κόσμος έχει αλλάξει, η τεχνολογία έχει προχωρήσει, έχει αναπτυχθεί η βιομηχανία. Οι αλλαγές, όμως, πολύ αργά, για να μην πούμε και πολύ δύσκολα, περνούν στο σύστημα και τις αρχές της εκπαίδευσης. Ο εκπαιδευτικός στον 21ο αιώνα καλείται να καθοδηγεί τους μαθητές του, να τους προτρέπει να προχωρήσουν, να τους ανοίγει τον δρόμο.
ΙΟΥΛΙΑ ΓΑΛΕΡΗ
Δασκάλα
Υποδιευθύντρια του 7ου Δημοτικού Σχολείου Κατερίνης
Ο Albert Einstein έγραψε κάποτε: «Ο καθένας είναι ιδιοφυΐα. Αλλά αν κρίνεις ένα ψάρι με την ικανότητά του να σκαρφαλώνει σε ένα δέντρο, θα ζήσει ολόκληρη τη ζωή του πιστεύοντας ότι είναι ηλίθιο». Ο κόσμος έχει αλλάξει, η τεχνολογία έχει προχωρήσει, έχει αναπτυχθεί η βιομηχανία. Οι αλλαγές, όμως, πολύ αργά, για να μην πούμε και πολύ δύσκολα, περνούν στο σύστημα και τις αρχές της εκπαίδευσης. Ο εκπαιδευτικός στον 21ο αιώνα καλείται να καθοδηγεί τους μαθητές του, να τους προτρέπει να προχωρήσουν, να τους ανοίγει τον δρόμο.
ΙΟΥΛΙΑ ΓΑΛΕΡΗ
Δασκάλα
Υποδιευθύντρια του 7ου Δημοτικού Σχολείου Κατερίνης
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ
Συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα των ατόμων να αναγνωρίζουν τα δικά τους καθώς και
τα συναισθήματα των άλλων, να κάνουν διάκριση μεταξύ διαφορετικών συναισθημάτων και να τα ονομάζουν κατάλληλα, καθώς και να χρησιμοποιούν τη συναισθηματική πληροφορία ως οδηγό σκέψης και συμπεριφοράς (Peter Salovey & John Mayer). Σύμφωνα με τους Salovey και Mayer, υπάρχουν τέσσερις διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης:
τα συναισθήματα των άλλων, να κάνουν διάκριση μεταξύ διαφορετικών συναισθημάτων και να τα ονομάζουν κατάλληλα, καθώς και να χρησιμοποιούν τη συναισθηματική πληροφορία ως οδηγό σκέψης και συμπεριφοράς (Peter Salovey & John Mayer). Σύμφωνα με τους Salovey και Mayer, υπάρχουν τέσσερις διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης:
• Αντιλαμβανόμαστε τα συναισθήματά μας
• Χρησιμοποιούμε τα συναισθήματα για να προάγουμε τη σκέψη μας
• Κατανοούμε τα συναισθήματά μας
• Διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας
Ο όρος πρωτοεμφανίστηκε το 1964 αλλά απέκτησε δημοφιλία το 1995 με το βιβλίο «Συναισθηματική Νοημοσύνη» του Daniel Goleman. Σύμφωνα με τον Goleman, υπάρχουν πέντε στοιχεία συναισθηματικής νοημοσύνης :
• Αυτογνωσία
• Αυτορρύθμιση
• Κίνητρο
• Ενσυναίσθηση
• Κοινωνικές δεξιότητες
ΠΩΣ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΟΥΜΕ ΤΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΜΑΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ
1. Παρατήρησε πώς αντιδράς στους ανθρώπους
2. Παρατήρησε το επαγγελματικό σου περιβάλλον
3. Κάνε μία αυτοαξιολόγηση
4. Εξέτασε πώς αντιδράς σε στρεσογόνες καταστάσεις
5. Να παίρνεις την ευθύνη για τις πράξεις σου
6. Εξέτασε πώς οι ενέργειές σου θα επηρεάσουν τους άλλους – πριν προβείς σε αυτές τις ενέργειες
Υπάρχουν επίσης κάποιες συγκεκριμένες στρατηγικές προκειμένου να χειριστούμε τα συναισθήματά μας:
• Γνωστικές στρατηγικές : Να προκαλούμε τα συναισθήματά μας ή να τα απομακρύνουμε
• Φυσικές στρατηγικές : Διαλογισμός, Yoga, άσκηση, ασκήσεις αναπνοής
• Απομάκρυνση/Αποφυγή : Απομακρυνόμαστε από ανθρώπους, καταστάσεις, δραστηριότητες που μας προκαλούν άγχος
• Ψυχαγωγικές δραστηριότητες : χόμπι, κοινωνικές συναναστροφές
• Συναισθηματικός διάλογος : Μιλάμε με ανθρώπους που μας κάνουν να νιώθουμε ωραία
• Έμμεσοι τρόποι χαλάρωσης : τηλεόραση, σοκολάτα, καφές κ.ά.
ΠΩΣ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΕΤΕ ΤΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΑΣ
1. Αποδεχτείτε τα συναισθήματα του παιδιού π.χ. «Με αυτή τη συμπεριφορά δείχνεις πόσο θυμωμένη είσαι» ή «Σήμερα δείχνεις πολύ χαρούμενος»
2. Βοηθήστε το παιδί σας να κατονομάσει τα συναισθήματά του π.χ. χαρά, λύπη, φόβο, θυμό
3. Κατανοήστε την οπτική γωνία του παιδιού σας και δείξτε συναισθηματική ταύτιση π.χ. «Καταλαβαίνω ότι είσαι θυμωμένος. Εξήγησέ μου πώς νιώθεις»
4. Αναγνωρίστε το συναισθηματικό κλίμα γύρω σας και στο σπίτι σας. Τα αρνητικά συναισθήματα δημιουργούν αρνητικό περιβάλλον, ενώ τα θετικά δημιουργούν ηρεμία και καλό κλίμα.
5. Μιλήστε για τα δικά σας συναισθήματα, συνδέοντάς τα με συγκεκριμένες συμπεριφορές π.χ. «Θυμώνω όταν…», «Εκνευρίζομαι όταν…», «Έχω νευριάσει, οπότε ας συνεχίσουμε τη συζήτηση αργότερα».
6. Επιδοκιμάστε το παιδί σας όταν επιδεικνύει αυτοέλεγχο π.χ. «Ήταν πολύ ωραίο που έμεινες ήρεμη και δεν τσακώθηκες», «Συγχαρητήρια, δε νευρίασες που δεν μπόρεσες να φτιάξεις την κατασκευή»
ΤΑ 7 ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
1. Ευτυχία – Χαρά
2. Λύπη
3. Θυμός
4. Φόβος
5. Έκπληξη
6. Αηδία
7. Περιφρόνηση
Η συναισθηματική νοημοσύνη μας βοηθά να κατανοήσουμε τα συναισθήματά μας και να τα διαχειριστούμε σωστά. Η ενσυναίσθηση βοηθά τους δασκάλους να επικοινωνήσουν και να καταλάβουν τους μαθητές τους.
ΠΩΣ ΒΟΗΘΑΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΞΟΥΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ.
1. Ενθαρρύνουμε την οπτική επαφή μεταξύ τους
2. Ζωγραφίζουμε ένα πρόσωπο και τους ζητάμε να αναγνωρίσουν το συναίσθημα
3. Προσέχουμε τη στάση του σώματος (Body Language)
4. Ονομάζουμε το συναίσθημα (λύπη, χαρά κ.ά.)
5. Αναγνωρίζουμε το συναίσθημα από τον τόνο της φωνής
6. Ακούμε τους μαθητές μας για να τους κατανοήσουμε
7. Ανταποκρινόμαστε με ενσυναίσθηση
Έχει αποδειχτεί ότι ένα υψηλό EQ :
1. Βοηθά στην καλύτερη επικοινωνία
2. Μειώνει το άγχος
3. Βοηθά στην αποφυγή των συγκρούσεων
4. Βελτιώνει τις σχέσεις
5. Καθιστά το άτομο ικανό να συμπάσχει με τους άλλους
6. Βοηθά αποτελεσματικά στο να ξεπερνάμε τις προκλήσεις της ζωής
Είναι γεγονός πως δίνουμε μεγάλη σημασία στην ανάπτυξη της ευφυΐας των παιδιών μας, αλλά είναι εξίσου σημαντικό να καλλιεργήσουμε τη συναισθηματική τους νοημοσύνη, καθώς η ενσυναίσθηση δημιουργεί ανθρώπους που είναι πιο χαρούμενοι και πιο κοινωνικοί. Δεν αρκεί το υψηλό IQ για να είναι κανείς ευτυχισμένος. Η ευτυχία εξαρτάται περισσότερο από τη σχέση μας με τον εαυτό μας και με τους άλλους, που βελτιώνονται με την αυτογνωσία, τον αυτοέλεγχο, την ενθάρρυνση του εαυτού μας, την ενσυναίσθηση και τις κοινωνικές δεξιότητες, δηλαδή την υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη. Έχει αποδειχθεί πως η υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη δεν είναι κάτι με το οποίο γεννιόμαστε, αλλά ένα εφόδιο που αποκτούμε μέσα από την ανατροφή μας κατά την παιδική ηλικία και αργότερα, με ατομική προσπάθεια ως ενήλικες.
ΑΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΣΟΥΜΕ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΤΗΝ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ…
ΑΣ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΟΥΝ ΥΨΗΛΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΚΑΛΟΙ ΚΑΙ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ…
Εκπαιδευτικός Αγγλικής
Δάφνη Άννα
4-12-2019
Το 7ο Δημοτικό Σχολείο σε Πρόγραμμα Erasmus
Η εφαρμογή ενός σχεδίου διαχείρισης κρίσεων και πρόληψης καταστάσεων εκφοβισμού γίνεται όλο και πιο απαραίτητη καθώς παρατηρούνται όλο και πιο συχνά τέτοια φαινόμενα στο σχολικό περιβάλλον. Στοχεύοντας επομένως σε ένα υγιές μαθησιακό κλίμα όπου οι εμπλεκόμενοι θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν καταστάσεις κρίσεων και όπου τα προβλήματα θα αξιοποιούνται για την παροχή γνώσεων και ευαισθητοποίησης αλλά συγχρόνως όπου θα εξασκηθεί το επικοινωνιακό προφίλ των εκπαιδευτικών, το σχολείο μας αποφάσισε την συμμετοχή τεσσάρων εκπαιδευτικών του σε σειρά δυο σεμιναρίων με θέμα: «Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention» («Διαχείριση Κρίσεων, Συναισθηματική Νοημοσύνη και Πρόληψη Εκφοβισμού»).
Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί : Κοσκινάς Χρήστος, Γαλέρη Ιουλία, Τσιούτσιου Μαριάνα και Δάφνη Άννα ευαισθητοποιημένοι σε θέματα κρίσεων και εκφοβισμού που συχνά καλούνται να επιλύσουν σε επίπεδο σχολικής μονάδας και θεωρώντας απαραίτητη την περαιτέρω επιμόρφωση και κατάρτισή τους ώστε να είναι σε θέση να διαμορφώσουν το σχολικό πρόγραμμα και να ενσωματώσουν δράσεις που θα συμβάλλουν στη δημιουργία ενός σχολικού κλίματος συνεργασίας και αλληλεπίδρασης παρακολούθησαν εξαήμερα σεμινάρια στις πόλεις Σπλιτ της Κροατίας και Βαρκελώνη της Ισπανίας.
Σκοπός μας είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου
μαθησιακού περιβάλλοντος έτοιμο να αντιμετωπίσει ζητήματα διαφορετικότητας και
διαφόρων μορφών βίας και παράλληλα ενός δυναμικού επαγγελματικού προφίλ των
εκπαιδευτικών του σχολείου μας διαχέοντας τις γνώσεις και τις καλές πρακτικές
που έχουν αποκτηθεί στους συναδέλφους και την ευρύτερη σχολική κοινότητα .
1-12-2019
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΕΝΟΣ ΠΑΙΔΙΟΥ
Σήμερα τα παιδιά αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες
στην προσαρμογή τους και στην κοινωνική τους συμπεριφορά. Οι δυσκολίες αυτές
επηρεάζουν διάφορους τομείς της καθημερινής τους ζωής, με επιπτώσεις στην
προσωπική , την κοινωνική ζωή και εξέλιξη με αποτέλεσμα συχνά, να
διαταράσσουν τις σχέσεις στο σχολείο,
αλλά και στην οικογένεια ( Στοϊλη, 2005).
Συμπεριφορά
Σήμερα χρησιμοποιούμε τον όρο συμπεριφορά και
εννοούμε κάθε εκδήλωση, η οποία μπορεί να παρατηρηθεί και να περιγραφεί
ανεξάρτητα από ποιοτική αξιολόγηση.
Είναι
δύσκολο να αναγνωρίσουμε τις επιμέρους συμπεριφορές στην καθημερινότητά μας.
Κανένας μας δεν ξέρει πέρα για πέρα τον εαυτό
του, κάθε πτυχή, κάθε λεπτομέρειά του.
Δεν είναι καθόλου εύκολο πράγμα τα σκαλοπάτια
της αυτογνωσίας. Αν ήταν θα τα είχαμε όλοι ανεβεί. Αλλά όσο δύσκολο κι αν είναι,
μπορούμε να το πετύχουμε
( Χρηστάκης, 2001).
( Χρηστάκης, 2001).
Προβληματική
συμπεριφορά
Για τους περισσότερους ανθρώπους, μια συμπεριφορά
θεωρείται φυσιολογική και γίνεται αποδεκτή, αν είναι συνηθισμένη, αν δηλαδή
συμφωνεί με τη συμπεριφορά των πολλών. Αν το παιδί δεν θέλει ή δεν μπορεί να
προσαρμοστεί προς τα κοινωνικά πρότυπα, θεωρείται «απροσάρμοστο».
Τα περισσότερα παιδιά παρουσιάζουν συμπτώματα
προβληματικής συμπεριφοράς, που ξεκινάνε από την απλή απειθαρχία, τις εκρήξεις
οργής, την επιδίωξη της προσοχής των άλλων, τις διαταραχές ύπνου, και φθάνουν
ως τη δειλία, τις φοβίες, τα συναισθήματα κατωτερότητας και την άρνηση του
παιδιού να πάει στο σχολείο.
Η διάκριση, όμως, ανάμεσα στη φυσιολογική και στην
παθολογική συμπεριφορά είναι θέμα διαφοράς βαθμού και εξαρτάται από πολλούς
παράγοντες:
·
Από τη συχνότητα, την
ένταση, τη διάρκεια και τη σημασία που έχει γι’ αυτόν που εκδηλώνει
τη συμπεριφορά. Από το χώρο, την ώρα
και τις συνθήκες που εμφανίζεται.
·
Από τις στάσεις και
τους κανόνες αναφοράς που έχουν σχέση με το κοινωνικό σύστημα του
παιδιού.
Μια συμπεριφορά επομένως θεωρείται προβληματική όταν
ενοχλεί το ίδιο το παιδί ή και το περιβάλλον του, δηλαδή προκαλεί δυσάρεστα
συναισθήματα.
Οι παράγοντες εκδήλωσης προβληματικής συμπεριφοράς μπορεί
να είναι οι ακόλουθοι :
▪Παθολογικοί – βιολογικοί
▪Κοινωνικοί- οικογενειακοί
▪Η ιδιοσυγκρασία του ατόμου (ταμπεραμέντο)
▪Ψυχολογικοί
▪Σχολικοί (Cohen, D., Stern V., & Balaban N. (1995).
Χαρακτηριστικά των παιδιών με προβληματική συμπεριφορά
Τα Δειλά παιδιά
Είναι τα παιδιά που ονομάζουμε ντροπαλά, τα οποία δεν
συμμετέχουν εύκολα στην ομάδα. Κατά βάθος όμως υποφέρουν από συναισθήματα
κατωτερότητας και υπερβολικής αναστολής.
Επειδή η συμπεριφορά τους δεν ενοχλεί φανερά το
περιβάλλον τους, συχνά παραγνωρίζεται η σημασία της. Στην ουσία όμως πρόκειται
για προβληματική συμπεριφορά, επειδή ενοχλεί το ίδιο το παιδί, το οποίο βιώνει
δυσάρεστα συναισθήματα ( Αζίζι-Καλαντζή, 2000).
Τα επιθετικά παιδιά
Επιθετικά παιδιά είναι τα παιδιά των οποίων η
συμπεριφορά απασχολεί έντονα γονείς και δασκάλους, επειδή ενοχλεί. ( Barnes, B.,1992).
Τα παιδιά που χαρακτηρίζονται από επιθετικότητα είναι
συνήθως ανυπάκουα, αρνητικά, δείχνουν απάθεια και παρουσιάζουν αντιδραστική και
προκλητική συμπεριφορά προς τα μέλη της οικογένειάς τους, το διδακτικό
προσωπικό του σχολείου και γενικά προς τα άτομα που κατέχουν εξουσία (Κάκουρος,
Ε., 2002).
Τα ασταθή ή υπερκινητικά παιδιά
Τα παιδιά αυτά παρουσιάζουν αυξημένη ανάγκη για κίνηση
και αλλαγή και το ενδιαφέρον τους μετατίθεται γρήγορα από το ένα αντικείμενο
στο άλλο. Αυτή η κατηγορία παιδιών απασχολεί έντονα γονείς και δασκάλους γιατί
συχνά η συμπεριφορά τους γίνεται ενοχλητική ή εκδηλώνεται με επιθετικότητα
(Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη, Κ. 2002).
Τα ευσυγκίνητα και υπερευαίσθητα παιδιά
Έχουν έντονο, αλλά διαταραγμένο συναισθηματικό κόσμο.
Δοκιμάζουν για ασήμαντες αιτίες έντονες εντυπώσεις ικανοποίησης, ευχαρίστησης,
ενθουσιασμού ή απελπισίας, λύπης και απαισιοδοξίας.
Τα κυκλοθυμικά παιδιά
Παρουσιάζουν απότομες συναισθηματικές μεταπτώσεις, οι
οποίες κυμαίνονται μεταξύ χαράς και
λύπης.
Τα εκρηκτικά παιδιά
Είναι τα παιδιά που έχουν εκρηκτική και βίαιη συμπεριφορά τους με έντονες κινήσεις
Τα
απαθή παιδιά
Τα
παιδιά αυτά δίνουν την εντύπωση ότι δεν τα ενδιαφέρει τίποτα και ότι είναι
κλεισμένα στον εαυτό τους. Χαρακτηριστικά τους: η ακινησία και η μειωμένη
δραστηριότητα.
Τα
παιδιά με νευρωτικές συνήθειες ή εθισματικές νευρώσεις
Εκδηλώνουν
ορισμένες παράξενες συμπεριφορές όπως ονυχοφαγία, δαχτυλολειχία, ποτομανία,
υπερφαγία κ.τ.λ.
Τα
παιδιά με αντικοινωνική συμπεριφορά
H
συμπεριφορά των παιδιών αυτών έρχεται σε σύγκρουση με τους κανόνες της ηθικής
και της κοινωνίας. Τέτοιες συμπεριφορές μπορεί να είναι: η φυγή, η αλητεία, τα
ψέματα, η κλοπή κ.τ.λ.(Κρουσταλλάκης, Γ.,1997).
Κάθε
παιδί έχει ανάγκη να το θέλουν
Κάθε παιδί έχει ανάγκη να έχει δίπλα του ανθρώπους
που το αγαπούν, το υποστηρίζουν……………
ΤΣΙΟΥΤΣΙΟΥ
ΜΑΡΙΑΝΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
ΑΓΓΛΙΚΗΣ
12-11-2019
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η πρώτη μετακίνηση και συμμετοχή δυο εκπαιδευτικών του σχολείου μας σε επιμορφωτικό σεμινάριο στο Split της Κροατίας με θέμα " Preventing Bulling in Schools" -
" Προλαμβάνοντας τον Εκφοβισμό στα Σχολεία" - στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ΚΑ1 Erasmus+ . Το σχολείο εκπροσωπήθηκε από την υποδιευθύντρια κ. Ιουλία Γαλέρη και την εκπαιδευτικό Αγγλικής κ. Τσιούτσιου Μαριάνα η οποία είναι και συντονίστρια του προγράμματος.
Η εξαήμερη επιμόρφωση άγγιξε θέματα εντοπισμού και διαχείρισης περιπτώσεων εκφοβισμού στο χώρο του σχολείου και διαμόρφωσης ενός ασφαλούς κλίματος. Προτάθηκαν σύγχρονες τεχνικές πρόληψης καταστάσεων κρίσεως που εφαρμόζονται με επιτυχία σε σχολεία άλλων ευρωπαϊκών χωρών όπως mindfulness και art therapy.
θα ακολουθήσει και δεύτερη μετακίνηση εκπαιδευτικών σε άλλη χώρα με την παρακολούθηση σεμιναρίων στο ίδιο θέμα. Μετά την ολοκλήρωση και της δεύτερης μετακίνησης θα αναρτηθούν στο blog του σχολείου σχετικά άρθρα και θα μοιραστούν ενημερωτικά φυλλάδια ώστε να γίνει διάχυση των αποτελεσμάτων του ευρωπαϊκού προγράμματος και στην ευρύτερη κοινωνία του σχολείου μας.
23-9-2019
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ERASMUS+
To σχολείο μας έχει επιλεγεί ύστερα από αίτηση για τη συμμετοχή του σε Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ ΚΑ1 με τίτλο:
«Διαχείριση Κρίσεων, Συναισθηματική Νοημοσύνη και Πρόληψη Εκφοβισμού».
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα προβλέπει τη μετακίνηση τεσσάρων εκπαιδευτικών του σχολείου σε Ευρωπαϊκές πόλεις για την παρακολούθηση σειράς σεμιναρίων που αφορούν στο θέμα του προγράμματος.
Η ανάγκη συμμετοχής σε ένα τέτοιο πρόγραμμα απορρέει από τη διαπίστωση ότι στο σχολικό περιβάλλον παρατηρούνται αποκλίνουσες συμπεριφορές με αποτέλεσμα να δημιουργούνται διάφορες προστριβές μεταξύ των μαθητών και προβλήματα επικοινωνίας που επηρεάζουν το κλίμα της τάξης καθώς και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
Η παρακολούθηση των σεμιναρίων και η διάχυση που προβλέπεται τόσο στους συναδέλφους του σχολείου όσο και στους γονείς ευελπιστούμε να βοηθήσει στην πρόληψη και στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων και το σημαντικότερο στη θωράκιση των μαθητών απέναντι σε προκλητικές και αποκλίνουσες συμπεριφορές που επηρεάζουν την ψυχική τους υγεία και τη σχολική τους επίδοση.